Muzyka

Zadebiutowałem w 1984 roku jako wokalista zespołu Siekiera, który odniósł wówczas sukces na Festiwalu w Jarocinie. Rok póĽniej razem z Robertem Brylewskim i Sławkiem Gołaszewskim założyli¶my zespół Armia, w którym ¶piewam do dzi¶ (armia.art.pl). Od 1996 roku występuję w zespole 2Tm2,3, który stworzyli¶my wraz z Darkiem Malejonkiem i Robertem Friedrichem (2tm23.art.pl). W 2004 roku narodził się projekt Trupia Czaszka, w którym ¶piewam i gram na basie (myspace.com/trupiaczaszka1).

Pomysł na solowy projekt powstał w 2000 roku i zaowocował dotychczas trzema płytami: "Taniec Szkieletów" (2002), "Luna" (2008) oraz "Osobliwo¶ci" (2011). Pierwsz± płytę nagrałem wspólnie z Krzysztofem "Bananem" Banasikiem, a na drugiej usłyszeć można wielu ¶wietnych muzyków, których zaprosiłem do współpracy, m.in.: Roberta Friedricha, Marcina Pospieszalskiego, Piotra "Stopę" Żyżelewicza.
Na koncertach towarzyszy mi zespół w składzie: Karol Nowacki - akordeon, klawisze; Łukasz Kluczniak - saksofon, klawisze; Przemek Pacan - perkusja
Często przy okazji moich koncertów solowych odbywaj± się wystawy mojego malarstwa.

Najbliższe koncerty solowego projektu

Tomasz Budzyński & Luna
Tomasz Budzyński & Luna
Tomasz Budzyński & Luna
Tomasz Budzyński & Luna
Tomasz Budzyński & Luna

Osobliwo¶ci (2011)

Tomasz Budzyński głos, gitara / Michał Garstecki gitara basowa, gitara, piano, kontrabas, programowanie / Karol Nowacki akordeon, piano Rhodes / Łukasz Kluczniak saksofon, klawisze / Dominik Szeszo klarnet

Osobliwosci

01. Museo barbari
02. Mała ¶mierć
03. Człowiek nie jest sam
04. Amor sui
05. Mordopolis
06. Dziwadełko
07. Imię
08. Natura nature
09. Bestiarium
10. Wio Garbusku
11. Ciszej
12. Gorsze dziecko

Nagrano w studiu Free Fly Music
III-IV 2004 oraz IV-V 2011
Realizacja i mix: Michał Garstecki
Produkcja: Tomasz Budzyński
Wydawca: Isound Labels

Muzyka i słowa: Tomasz Budzyński - z wyj±tkiem fragmentu tanga wykorzystanego w utworze "Wio Garbusku" nieznanego mi autorstwa. Fragmenty muzyki były wykorzystywane w spektaklu "Iuvenilium Permanens", Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.


"Osobliwo¶ci" - trzecia solowa płyta Tomasza Budzyńskiego to kolejny odważny krok w karierze muzyka znanego przede wszystkim z Armii ale też Trupiej Czaszki, Siekiery czy 2Tm2,3. Po onirycznych neofolkowych piosenkach na „Tańcu szkieletów” i „Lunie”, oraz armijnych “czadach”, Budzyński nagrał płytę, która odzwierciedla szerokie spectrum jego muzycznych fascynacji - punkow± w duchu, niepokorn± w muzycznej i poetyckiej formie.

Elektroniczne rytmy spotykaj± sie tu z “crimsonowymi” pasażami gitar, niemal doomowy niski przesterowany bas kontrastuje z delikatnymi dĽwiękami klarnetu i poetyckimi klimatami spod znaku Brendana Perry’ego. Ważnym punktem odniesienia obok lidera Dead Can Dance, wydaje się też inny z twórców “obozu 4AD” - Scott Walker. Ducha jego eksperymentów słychać szczególnie w porażaj±cym “Człowiek nie jest sam“. “Osobliwo¶ci” to album poetycki, ale równoczesnie bardzo intensywny. Jest w tych piosenkach także co¶ z mrocznej aury wczesnych nagrań Nicka Cave’a, a w morderczym “Mordopolis” odnajdziemy ducha Killing Joke, Young Gods czy nawet Trenta Reznora.

Gatunkowy synkretyzm tego niezwykłego zbioru kompozycji tłumaczy nie tylko punkowy głód poszukiwań i niechęć do tego, co modne, ale też wrażliwo¶ć modernistyczna. ”Osobliwo¶ci” to artystyczne do¶wiadczanie korespondencji sztuk. Z jednej strony obok siebie współistniej± tu fragmenty niczym z muzyki konkretnej, poetyczne ballady (“Dziwadełko”) i nowofalowa energia (“Wio Garbusku”). Z drugiej nie mniej istotne s± teksty Budzego - niektóre przypominaj±ce ¶wiat z utworów Brunona Schulza czy ballady dziadowskie Le¶miana, inne jakby pisane w duchu mrocznego ekspresjonizmu i wybrzmiewaj±ce echami Witkacego (s± tu ¶lady pracy Budzyńskiego przy teatralnym spektaklu “Iuvenilium Permanens”).

Można też domniemywać, że nie mniej istotne dla lidera Armii były inspiracje plastyczne - Budzyński konstruuje utwory niczym obrazy, zderza różne formy, szuka dynamicznych kontrastów, wszystko w celu znalezienia oryginalnej, “mocnej” ekspresji. Pojawia się krzyk, ale i przedwojenne sentymentalne miejskie tango. Nie brakuje też potężnych basowych riffów, ale w obszernych fragmentach dominuje nierockowe instrumentatrium - akordeon, saksofon, klarnet, elektronika. Choć s± tu też momenty, które nietrudno wyobrazić sobie na albumie Armii. Za finalne brzmienie “Osobliwo¶ci” oprócz Budzynskiego, odpowiedzialnego za produkcję płyty, odpowiada jej realizator Michał Garstecki, który nagrywał między innymi płyty Jacka Hałasa, Janusza Prusinowskiego czy zespołu Affabre Concinui. Tomasz Budzyński, po niemal trzech dekadach na scenie, wci±ż chce poszukiwać, zaskakiwać, stawiać przed sob± i słuchaczami nowe wyzwania. “Osobliwo¶ci” to płyta niezwykle bogata, domagaj±ca się wzmożonej uwagi i współprzeżywania. Artystyczne dzieło w duchu odważnych eksperymentów ery po punku, a nie kolejna oswojona i nostalgiczna powtórka z rozrywki.

Luna (2008)

Tomasz Budzyński głos, gitary, klawisze / Robert Friedrich gitary, głos / Piotr Żyżelewicz perkusja / Marcin Pospieszalski kontrabas, gitara basowa / Karol Nowacki klawisze / Beata Polak instrumenty perkusyjne / Daniel Pomorski tr±bka / Gerard Nowak głos / Mateusz Smołka wiolonczela / Daniel Kaczmarczyk wazon

Luna

01. Halo, halo
02. Echo
03. Luna
04. Dzień bez duchów
05. UFO
06. Na niebie ci±gły ruch
07. Serce
08. Tren
09. Umieraj
10. Wiosna na wygnaniu
11. Poza tym ¶wiatem
12. Dom

Nagrań dokonano w Małym Studio
Puszczykowo, V 2007 - I 2008
Realizacja i mix: Robert Friedrich
Produkcja: Robert Friedrich i Tomasz Budzyński
Wydawca: Innova Concerts

Taniec Szkieletów (2002)

Tomasz Budzyński głos, gitara
Krzysztof Banasik gitary, sample, syntezatory, programowanie
Marta głos

Taniec Szkieletów

01. Radio Rivendell
02. Anielo, mój aniele
03. Cuda
04. Di end
05. Tygrysy już ¶pi±
06. Taniec szkieletów
07. Biedny, chudy i zły
08. Profesor Tutka na peronie
09. Stacja Dęblin
10. Trango Tower
11. Kazimierz przez Nałęczów
12. Jesień